Stabilt hantverk utan överraskningar
Inledande ”No One Sleeps When I’m Awake” är både låt- och textmässigt en passande inledning och samtidigt beskrivning av The Sounds nya skiva. ”Crossing The Rubicon” är fylld med lättsam partymusik, uppbyggd på indierock med mycket keyboards. Bandet har med sin tredje skiva valt att fortsätta med sitt väl inarbetade musikaliska koncept. Förutom inledningslåten är ”Beatbox” värd att nämna, då den har skön pratsång av Maja i versen och en medryckande refräng. Och textmässigt får vi åter stifta bekantskap med karaktären Tony från ”Tony the Beat (Push It)”.
Att The Sounds endast släppt tre skivor trots att de varit med i ganska många år beror på att de jobbar hårdare än de flesta band med att göra sig ett namn genom livespelningar (á la 70-talet). Och tack vare att de har haft ett antal stora hitsinglar (bland annat genombrottshiten ”Living in America”) så har skivorna alltid lång hållbarhet. Det märks att alla i bandet har blivit skickligare på sina instrument och alla får tillfällen att märkas i ljudbilden, som exempevis de snygga gitarrstämmorna av Felix Rodriquez i ”Midnight Sun” och det långa keyboardsolot i ”Lost In Love” av Jesper Anderberg. Och självklart hörs som vanligt Maja Ivarsson med sin speciella röst som pendlar mellan att låta glad och vemodig om vartannat. Allt backas skickligt upp av Johan Bengtsson (bas) och Fredrik Nilsson (trummor). Men för att lyfta musiken tycker jag att bandet på nästa skiva ska våga sig på att dra ner på de elektroniska ljuden och istället låta gitarrerna ta större plats i ljudbilden och därmed ge plats för ett lite ”skitigare” sound (som när de spelar live).
Magnus Bergström