Spretigt och bombastiskt med Muse

Muse "The resistance" (Warner)
Muse ”The resistance” (Warner)

betyg376

Muse är ett band som har mycket att leva upp till. Förra skivan ”Supermassive Black Hole” blev en stor succé och två utsålda kvällar på Wembley Stadium visar tydligt på ett allt större genomslag för det brittiska ”nyalternativproggarna”. De blandar glammiga gitarrer med hård sampling, falsettsång och orkesterstycken, något som gör dem relativt unika i dagens musikklimat.

Det låter generellt väldigt bra men skivan spretar alldeles för mycket åt alla olika håll. Samtidigt som det gör lyssningen svår så är överraskningen när klassiska pianostycken blandas med industridoftande trummor oerhört välkommen. Det är charmigt och fungerar förvånande ofta men den enhet som ett album bör vara går förlorad. Som enskilda låtar finns det inte mycket att klaga på. ”United States of Eurasia” hade kunnat vara b-sida till Queens ”Bohemian Rhapsody” och ”Uprising” är ett av de bättre inledande spår jag hört på senare år. Men det känns, som sagt, aldrig riktigt som ett album. Snarare som en samling låtar utan någon vidare koppling till varandra. Muse borde kanske göra något av sångaren och gitarristen Matt Bellamys tankar om att bara släppa längre stycken som singlar och överge albumformatet i framtiden.

Det som är bäst på ”The Resistance” är nämligen de tre avslutande spåren, ”Exogenesis: Symphony”. Där blandas Bellamys karakteristiska röst med piano och orkestermusik. De dundrande trummorna och ylande gitarrerna får oftast stå tillbaka under denna sista del, men när de väl kommer in så känns de passande, även om det hade fungerat alldeles ypperligt utan det elektroniska manglet.

På det stora hela så är ”The Resistance” en trevlig bekantskap och den gör en verkligen inte besviken. Men Muse måste lära sig att ibland låta det stora och bombastiska stå tillbaka för det lite mer lågmälda, för det är i de partierna Muse är som allra bäst.

Sebastian Ferm

Tags:

About The Author

admin

Other posts by

Author his web site

06

11 2009

Your Comment