Som en naturlig fortsättning på CajsaStinas bok ”Du och jag, farsan”
CajsaStina Åkerström ”Visor Från När Och Fjärran” (Lionheart/Universal)
CajsaStina Åkerströms nya album ”Visor från när och fjärran” är ett lågmält visalbum med en avskalad produktion där CajsaStinas sång i stort sett bara ackompanjeras av bas, akustisk gitarr eller piano!
Detta är CajsaStinas nionde album sedan debuten med ”CajsaStina” 1994. Detta nya visalbum är också det tredje i raden sedan 2005, de två tidigare visalbumen var ”De vackraste orden – Tio visor” (2005) och ”Visor från förr och nu” (2007).
Söker man lite mer popiga melodier i stil med ”Fråga stjärnorna”, ”Vill du veta vem jag är”, ”Lyckan kommer och lyckan går” ”Långt härifrån” eller ”Cirklar”, så är denna produktion inte riktigt det man söker!
På denna skiva tolkar CajsaStina visor som Victor Jaras ”Plogen” och ”Jag minns dig Amanda”, (visor som för övrigt Cornelis Vreeswijk gjort den svenska texten till), Evert Taubes ”Det fönstret som lyste” och ”Första torpet”, Ruben Nilssons ”Fimpen och tändstickan” och ”Önskevisa”, samt visor som ”Det förskräckliga levernet på kaféet” (Torgny Björk/Gustaf Fröding), ”Den tänkande lantbrevbäraren” (Gunnar Turesson/Hjalmar Gullberg), och ”Berceuse” (Finn Kalevik/André Bjerke). CajsaStina bidrar dessutom med de två egna visorna ”Dejtingvisa” och ”Höst”.
En del låtar på ”Visor från när och fjärran” känns oerhört ensliga och lågmälda i sina utryck och det känns nästan för avskalat ibland, men det finns trots allt några undantag som balanserar upp det hela så att helhetsbilden till slut ändå blir rätt hyfsad:
– ”Det förskräckliga levernet på kaféet” är en Gustaf Frödingdikt från 1894 som är tonsatt av Torgny Björk. När man hör arrangemanget så känns inte Frälsningsarmén lågt borta, men detta var säkert ett medvetet val när dikten tonsattes för att bygga in en naturlig motsättning i låten. Låttiteln beskiver ju med all tydlighet vad visan handlar om och det är väl inte helt otroligt att diktförfattaren själv har upplevt det hela i egen hög person i slutet av 1800-talet!
– ”Dejtingvisa” är en modern låt försedd med välkänd visskrud! CajsaStina har med denna låt skapat ett intressant möte mellan två olikheter, svensk vistradition kontra modern nätdejting! Intressant med en nyskriven visa som lever i nuet! Vem vet, kanske är detta en framtida svensk visklassiker?
– ”Första torpet” är en käck liten Taubelåt som Hootennanny Singers spelade in redan in 1965. CajsaStinas version går dock i ett lugnare tempo!
– ”Höst” är en visa av CajsaStina som likaväl hade kunnat arrats om till ett poptempo utan något större besvär! Det låter nästan som om låten från början är skriven som en enkel poplåt, men som sedan har skalats ned till en visa. Denna poppiga attityd gör dock att albumet i sitt slutskede får en lättsammare och gladare touch.
Gillar man CajsaStinas vackra röst i kombination med lågmälda traditionella svenska visor i Evert Taubes, Cornelis Vreeswijks och Fred Åkerströms anda? Ja då är detta album något man måste införskaffa! Detta visalbum känns också som en naturlig fortsättning på CajsaStinas bok ”Du och jag, farsan” som kom ut 2010. En bok där på CajsaStina på ett väldigt naket och utlämnande sätt beskriver sin relation till pappan och vissångaren Fred Åkerström!
Eller som CajsaStina själv skriver i sin bok 2010:
”Den rungande tystnad som min far lämnade efter sig när han försvann ur mitt liv för 25 år sedan ekar i mig än idag (…) Genom att skriva den här boken har jag försökt återskapa något av det försonande samtal pappa och jag aldrig fick i levande livet”.
Det är möjligt att CajsaStina med detta album på något symbolisk vis nu avrundar den smärtsamma resa som till synes på något sätt verkade börja runt 2005, i och med det första visalbumet, då CajsaStina också tolkar pappa Freds signaturlåt ”Jag ger dig min morgon”. Sedan blev det blev det ju ytterligare ett visalbum 2007, sedan kom boken 2010, följt av just detta visalbum 2011. Det finns förvisso ingen rak eller given linje mellan dessa tre album och boken, för CajsaStina har ju faktiskt även gett ut två popskivor under denna period (”Kärleken finns överallt” 2006, respektive ”Sånger om dej och mej” 2009).
Men har man läst boken ”Du och jag pappa” så vet man också att arbetet med boken, samtidigt som det var en slags uppgörelse med det förflutna, också var en process för att komma vidare och framåt livet. I detta perspektiv så ter sig dessa visalbum från CajsaStina som en logisk och helt normal process i sammanhanget! Det är möjligt att CajsaStina genom denna process nu också har kommit till insikt om att hon även framledes vill varva den svenska visan med popmusik! Om detta vet vi självklart ingenting, utan det får framtiden utvisa! Men CajsaStina borde i så fall faktiskt skriva sina egna visor, för på detta album så är faktiskt hennes egna kompositioner några av skivans verkliga höjdpunkter!
Personligen hade jag nog förväntat mig lite mer av detta album, men albumets kvalité är ju faktiskt beroende av vilken måttstock man använder sig av i sammanhanget. Betyget blir givetvis högre om man ser det som det visalbum det verkligen är, och man ska inte på något sätt jämföra det med några av CajsaStinas mer poppiga album, för någon pop finns inte på denna skiva, utan albumet innehåller bara diverse visor från när och fjärran!
Roger Skoog