En bländande countryfest från spår ett till tio
Margo Price ”Midwest Farmer’s Daughter” (Third Man/Border)
En stor stjärnklar FEMMA för Margo Price. Om den bredbrättade hatten är ett vanligt signum för countrymusiken, låter Margot som en hel hattaffär. Hos henne sitter det i rösten och i attityden. Margo Price är ingen nykomling. Hon har tragglat sin fram på musikbranchens bakgårdar utan att glänsa eller få utdelning för sin talang. Signad av Jack White som första countryartist på hans skivbolag Third Man Records och inspelad nattetid i den klassiska Sunstudion i Memphis. Detta för att studion ska kunna dra in stålar som turistfälla dagtid.
Midwest Farmer’s Daughter är det album på senare tid som utmärker sig med en kristallklar produktion. Varje instrument, varje inpass av orgel, steelguitar eller vad det nu kan vara har sin plats och träder så klart fram i ljudbilden utan att förta eller undergräva den musikaliska enheten och skönheten.
Albumet innehåller alla countrymusikens så kallade schabloner, eller historiska byggstenar från Loretta Lynn och framåt. Texterna berättar sina historier på countryvis. Margo skiver dem med både humor och smartness. Hennes röst klarar av både honkytonk, westernswing och ballader. Sen är det en schvung, swing och sväng i musiken så det står härliga till. Allt lyfta fram en eller två låtar är omöjligt. Om jag nu skulle tvingas till detta får det bli inledande Hands Of Time eller How The Mighty Has Fallen. Men Midwest Farmer’s Daughter är en bländande countryfest från spår ett till tio, utan tvekan.
En femma var det. En stor fet stjärnklar countryfemma till och med.
Bengt Berglind