Dagarna vi minns

 

Lillian Axe ”XI – The Days Before Tomorrow” (AFM/Sound Pollution)

Efter den formidabla nytändingen med metallpärlan ”Water Rising” 2007 känns ”XI:
The Days Before Tomorrow” lite återhållsam och tillrättalagd. Här finns ingen ’I
Have To Die, Goodbye’ eller, för den delen, något som liknar den monstruösa
’Become A Monster’ som på sin tid rev upp både himmel och jord. 

Även om inte grundvalen i denna utgåva skälver av tung ’heavy metal’, så
återstår i alla fall en del melodisk hårdrock. I skydd av Steve Blaze’s gitarr
öppnar ’Babylon’ med  maffiga riff och rentav progressiva element. Den nya
sångaren Brian Jones ledsagar med sin rikt modulerade röst ända fram till den
slagfärdiga refrängen.

En stilla ringlande pianoåder mynnar ut i ’Death Comes Tomorrow’ som genom ett
trollslag förvandlas till ett monumentalt scenario med starka underjordiska
strömmar. Det maniskt drivna tempot i ’Lava On My Tongue’ lugnas effektivt av
den solida sången. En egenskap som betecknar kvalitet. Däremot borde punkrockiga
’Caged In’ i följe med farsoten ’Soul Disease’ sättas i bur bakom lås och bom.
De tillför inget annat än jämmer och elände.

Bandet med sina bopålar i New Orleans bildades redan 1983, men periodvis har
verksamheten legat nere. De skimrande melodierna med de mjuka sångharmonierna
och den bländande gitarren har emellertid varit stabila bomärken ända sedan
begynnelsen, även om metallegeringen understundom har varierat. 

Thomas Claesson

Fotnot: Bandnamnet tillkom efter att Blaze sett en karaktär i Stephen King’s
film ”Creepshow”. Skelettet av en brudtärna namngavs till Lillian och i och med
det föll Axe naturligt på rätt plats.

About The Author

admin

Other posts by

Author his web site

19

05 2012

Comments are closed.