Röster i huvudet
Operation: Mindcrime ”The Key” (Frontiers)
Geoff Tate tog sitt Operation: Mindcrime* under armen och vandrade ut ifrån Queensryche’s domäner med en lätt axelryckning och ett snett leende. Även i de bästa familjerna splittras band och det finns ingen anledning att sörja eller visa förakt för endera parten. Två grupper med samma inriktning ger större mångfald än en. U.D.O. VS Accept är exempel på en annan lycklig skilsmässa.
I huvudet under den talangfulla sångarens Tates kalufs finns ett virrvarr av strömförande trådar som nu har till syfte att reda ut vad konsekvenserna blir om man förändrar världen. Avhandlingen skall ske i tre faser och The Key inleder intrigen livfullt och engagerande. Den ambitiösa botaniseringen i det förlovade landet växlar i sinne och miljö och hela tiden med föresatsen att nå det övergripande målet.
Den talande rösten som genomsyrar konceptalbumet får det att låta begripligt, men det hjälper om man redan från början har ett öppet sinne och en skruvad hjärna. I en titel som ’The Stranger’ släpps urkraften loss när de olika nivåerna hyvlas bort med millimeterprecision. Tate fräser av sin röst raspigt nyanserad med lyriken och de tunga riffen i bakhuvudet.
Den elementära ’Life Or Death?’ framhävs av den suggestiva basen och gitarrerna som reflekterar ekon från det okända. ’Discussions In A Smoke Filled Room’ har en självklar plats på ett album som strävar efter att hitta kloka lösningar på världsalltets dilemman. De progressiva motiven av klassisk härtappning sätter sin prägel och det är lätt att sjunka in i musikens alla vindlingar.
Det ligger mycket kunskap och erfarenhet bakom det här konceptet och det är min absoluta förhoppning och övertygelse att del två och tre av trilogin kastar ytterligare ljus över det intrikata temat ifråga.
Thomas Claesson
*Queensryche’s mest aktade album från 1988. Bara i sig själv ett ämne för en hel konferens.