Många strängar på sin lyra
Joe Stump ”Revenge Of The Shredlord” (Lion Music/Border)
Joe Stump blev bekant som en bländande gitarrist i början av nittiotalet. Hans
fingerfärdiga gitarrspel är absolut inget att förakta. Han har under alla åren
fortsatt att arbeta kompromisslöst och det är inte så konstigt att han har
klassificerats som en av de snabbaste gitarristerna genom tiderna. Musiken
framskrider i samma ambitiösa banor som den inte helt okände svenskättlingen
Yngwie Malmsteen.
En gitarrvirtuos besitter många tekniker. Det plockas, böjs och knackas på
strängarna som få är mäktiga till. Tonerna binds samman med en mycket liten
eller ingen paus alls mellan dem. Två eller tre oktaver avverkas stigande eller
fallande i ett snabbt tempo. Ackord bryts ner till ton för ton eller till en
mycket snabb upprepning av en ton. Alternativt lämnas en sträng helt orörd. Det
kan tyckas att det är en musikform som endast tillmötesgår andra gitarrister
eller för den delen riktigt inbitna heavy metal fans (och så är nog fallet).
’Shredlords Sonata’ och ’Enter The Coven’ visar hur man handlägger ett snabbt
och extatiskt upplyftande tema med många klassiska influenser. Det är gott nog
så. Båda faller klockrent in under nischen Neo Classical shred/speed metal. En
hantverkskonst där många är kallade men få är utvalda.
Det kan vara svårt att fånga åhörarens uppmärksamhet under en komplett
instrumentalskiva som denna. En sångare är att rekommendera (till de
kompositioner det går att sjunga till). Mig veterligt finns det bara ett
instrumentalt album som uppfyller alla kriterier och följaktligen får högsta
poäng. Det är Mahavishnu Orchestra och deras helt unika ’Birds Of Fire’ (plocka
ut ’One Word’ från den och ni förstår varför). Men å andra sidan vad kan en man
mer önska sig än en Fender Stratocaster och en stapel med Marshall? – egentligen
ingenting.
Thomas Claesson