Den elektroniska musikens obestridda kungar

http://www.kraftwerk.com/
Kraftwerk (Digital Remasters 2009, Capitol/EMI)

 Recension av de nya digitalt remastrade återutgivna skivorna i Kraftwerks backkatalog

”Autobahn” betyg520

”Radio-Activity” betyg521

”Trans-Europe Express” betyg522

”The Man-Machine” betyg523

”Computer World” betyg524

”Techno Pop” betyg475

Någon gång i mitten av 80-talet roade sig en kompis och jag oss med att sula ut en Kraftwerk-skiva i vinyl från tredje våningen rakt ned i asfalten för att se skivan gå i hundra bitar samtidigt som vi skrattade rått. Kraftwerk och den elektroniska musiken – eller ”zynthen” som vi slentrianmässigt kallade den, var fienden. I mogen ålder har jag dock kommit till en omvärdering. Nu kan jag inte längre sticka under stol med att jag anser att tyska Kraftwerk stått sig bättre än majoriteten av de hårdrockband som jag svor min lojalitet till då, vid den där tiden när jag hatade Kraftwerk. Det har gått så långt att jag till och med kan tycka att Kraftwerk, vilken dag som helst i veckan, är coolare och mer estetiskt intressanta än de allra flesta heavy metal-band som sprungit fram ur rockens sumpiga träskmarker. Viktig att inflika är dock också detta: nuförtiden är jag så pass klok att jag vet att man får lyssna både på Kraftwerk och digga Judas Priest utan att detta behöver vara någon konflikt, vilket passar mig som hand i handsken! (Och inte bara jag har slutit en sådan ohelig allians, det har de senaste tjugo åren vuxit fram hela musikgenrer som bygger på detta koncept: metal + elektronisk musik.)

Jag är förstås idag inte ensam om att hysa vördnadsfull respekt för Kraftwerk. De flesta med något slags musikaliskt intresse för populärmusik kan instämma i det faktumet att Kraftwerk cementerat sig som stora föregångare och den elektroniska musikens obestridda kungar. Nej, få grupper har haft ett så stort inflytande på den moderna populärkulturella musikens utveckling och förgrening i olika subgenrer med elektronisk musik som influens eller fullständig grund (hit kan räknas allt möjligt som pop, rap, techno, industrimetal, ambient, filmmusik m.m.) . Och man måste nog faktiskt nästan gå tillbaka till (tyska) mästare inom den klassiska musiken som Beethoven och Bach för att hitta likar med jämförlig pondus och genomslag i musikhistorien inom sitt område.

Det fascinerande med Kraftwerk är att deras stilbildande skivor från 70- och 80-talen fortfarande ligger så långt fram i frontlinjen och känns mer moderna är det mesta av vår nutida musik. De låter fortfarande framtid. Ja, de låter mer framtid än framtid – för att parafrasera en slogan ur den dystopiska sf-filmen Blade Runner (1982). Ju mer jag lyssnar på Kraftwerk ju mer slår det mig också vilken melodiös romantik som under ytan genomsyrat allt de skapat i deras Kling Klang Studio, detta i en slags kontrast till den ständiga ideologiska tematiken kretsande kring kallhamrad teknologi och totalitäritet.

Alla de nu digitalt remastrade och återutgivna Kraftwerk-skivorna i back-katalogen är förstås klassiker, tungviktare och portaler inom den moderna musiken. (De även återutgivna plattorna The Mix och Tour de France räknar jag inte med här, då de inte är reguljära studioalbum.) Lättviktigast, i sitt sammanhang, är dock det senaste (och sista?) studioalbumet Techno Pop från 1986 (när skivan kom ut första gången kallades den Electric Café, men har nu fått tillbaka sitt arbetsnamn och primärt tänkta titel). Slutkonklusionen är att ljudnördar och Kraftwerk-fanatiker nog kan gå igång rejält på de nya remastrade versionerna, soundet är klarare, krispigare och rösterna fylligare, emellanåt en tydlig förbättring!

Henric Ahlgren

*Klicka på albumen ovan för att förflytta er till Kraftwerks officiella blipbloppsida*

Tags:

About The Author

admin

Other posts by

Author his web site

18

10 2009

Your Comment